Gå direkte til innhold

Samarbeid og digitalisering er nøkkelen til utvikling av petroleumsbransjen

Hele petroleumsbransjen må samarbeide på nye måter for å sikre at ny teknologi tas effektivt i bruk. Forretningsmodeller var et hett tema under årets OG21-forum.

− Det er et taktskifte nå, er vi ikke med på det, så kan vi sakke akterut. Nye utfordringer krever nye samarbeidsformer, sa olje- og energiminister Terje Søviknes da han åpnet årets OG21-forum.

– Det er det tvingende nødvendig at næringen løfter i fellesskap. Slik kan olje- og gassvirksomheten bli enda smartere, enda mer effektiv og ikke minst, finne løsninger som bidrar til reduserte utslipp, sier Terje Søviknes. (Foto: Thomas Keilman)

I OG21s nye rapport er nettopp samarbeid sentralt. Rapporten ser på ulike forretningsmodeller og dilemmaer knyttet til valg av de ulike modellene.

– Vi har en stolt historie på norsk sokkel. Nå er det opp til oss å ivareta og drive den videre, sier Elisabeth Kvalheim, styreleder i OG21. Kvalheim mener bransjen må fornye seg og at det å ta i bruk ny teknologi, opprettholde innovasjon og samarbeide på nye måter er helt sentralt for å få det til.
– For at norsk sokkel skal være konkurransedyktige også i framtiden, må vi gå raskere fra idé til ny teknologi tas i bruk, sier Kvalheim.

Valg av forretningsmodeller er det imidlertid bransjen selv som må ta.
– Det er fordeler- og ulemper med alle modeller, sier Kvalheim.

Nye hoder og digitalisering
– Det er kamp om de beste hodene, vi må vise de unge hva vi kan tilby tiår etter tiår, sa Søviknes under OG21-forum.
Også Carl Andreas Holm i Boston Consulting Group pekte på de unge:
– Per i dag er det for mange unge som mener petroleumsindustrien ikke er framtiden. Men omstillingen til digitalisering kan endre dette, mente han.

Og at digitalisering er nøkkelen, var det flere som pekte på. Margareth Øvrum i Statoil la i sin presentasjon vekt på at utbygginger på norsk sokkel framover blir preget av digitale teknologier. Et eksempel er Johan Sverdrup-feltet, som i tillegg til mange andre digitale teknologier også får en "digital tvilling".

– For at norsk sokkel skal være konkurransedyktige også i framtiden, må vi gå raskere fra idé til ny teknologi tas i bruk, sier Elisabeth Kvalheim. (Foto: Thomas Keilman)

Digital kompetanse var et annet tema som ble fremhevet av flere:
– Alle ingeniørfagene må ha en komponent av programmering, mente Kvalheim.

– Det vanskeligste og viktigste for å lykkes med digitalisering i norsk petroleumsnæring er å få opp farta, mener Ann Christin Andersen, digitalsjef for TechnipFMC.

– If it just a pilot, it tends to fail, sa Mathias Heilmann, digitalsjef for olje og gass i Baker Hughes, a GE Oil & Gas company. Han la i sitt innlegg vekt på at det ikke er digitalisering alt som ser digitalt ut. Heilmann mente digitaliseringen må være ordentlig integrert i virksomheten. 

Neste generasjon
På årets OG21-forum ble også nye, lovende teknologier stilt ut, blant annet teknologier for boreautomatisering og teknologier for autonom innhenting av miljødata.
– Dette er eksempler på teknologier helt i startfasen som vi har tro på at blir viktige i årene som kommer, sier Kvalheim.

 I tillegg presenterte flere studenter sine prosjekter om hvordan digitale løsninger er svaret på utfordringer i petroleumsindustrien.

– Både i OG21-strategien og i den nye rapporten har vi pekt på digitale muligheter. Studentene viser at de forstår hvilke løsninger vi ser etter. – Det er tydelig at neste generasjon kan digitalisering!, sier Kvalheim.

Se: Presentasjoner fra OG21-forum 2017

Les også: Ny OG21-rapport ser på hvordan forretningsmodeller påvirker teknologiopptak

Interessert i mer?
Delta på DEMO 2000-konferansen 15. februar 2018. Se program og meld deg på.

Skrevet av:
Mette Mila Seniorrådgiver +47 22 03 72 75 mlm@forskningsradet.no
Publisert:
10.11.2017
Sist oppdatert:
13.11.2017